Friterad kyckling

 

Har just ätit väldigt god middag! Blev friterad kyckling och stekta nudlar och eftersom Adam var med och lagade mat så blev det kyckling inlindad i bacon, lagomt onyttigt att fritera xD Tur att jag har varit på gymmet idag så jag inte behöver ha lika dåligt samvete över att äta sånt!

Tyvärr inte världens bästa mobilbild men jag orkade inte gå och hämta kameran när vi väl hade satt oss för att äta.

Gjorde iaf egen frityrsmet efter ett recept jag hittade och den blev väldigt bra! Lägger upp receptet här ifall någon är sugen på att testa.

 

Frityrsmet:

  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1,5 dl vatten eller ljust öl
  • 1 vispad äggvita

  1. Förbered det du ska fritera och skär det i lagom stora bitar ca några cm stora.
  2. Vispa äggvitan till fast skum.
  3. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke.
  4. Tillsätt sedan vatten till en slät smet.
  5. Värm oljan till 180 grader.
  6. Vänd ner de hårt vispade äggvitorna i mjölblandningen.
  7. Doppa fiskfiléer, skalade räkor, kräftstjärtar, bläckfiskringar, grönsaker som lökringar, skivad zucchini, paprikabitar eller morotsstavar i smeten och fritera i 180 grader i 3-4 minuter tills de fått färg.
  8. Låt rinna av på hushållspapper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0